Forbrydelse og straf

Straf er en central byggesten for den måde, vores samfund fungerer på. Men ved du egentlig, hvorfor vi straffer? Og hvorfor vi straffer på den måde, som vi gør? På dette undervisningssite kan du dykke ned i straffens forunderlige historie, formål, betydning og konsekvenser – og bl.a. selv forsøge at agere dommer for en dag!

www.forbrydelseogstraf.dk

1. Straffens udvikling

Vores straffepraksis har ændret sig gevaldigt over de seneste 500 år! Ikke desto mindre er der alligevel et par overraskende levn fra fortiden i den måde, vi straffer på i dag.

”Straffens udvikling” undersøger straffens forunderlige historie, og er den første film i serien ”Forbrydelse og straf”. Filmrækken sætter skarpt på vores straffesystem i dag, og diskuterer løbende straffens udvikling og udtryk i dag: Vi undersøger den historiske udvikling, straffeteoretiske og -etiske overvejelser, straffens nuværende udformning og nogle af de udfordringer, som vores straffesystem står i.

Filmene findes også på www.forbrydelseogstraf.dk, hvor de sammen med en række spændende opgaver fungerer som et spændende, relevant og aktuelt undervisningsprojekt om straf!

Materialet er oplagt som et forløb mellem historie og samfundsfag på gymnasialt niveau, men også andre faggrupper (fx filosofi) og klassetrin (fx efterskoler/udskoling) vil kunne bruge udvalgte dele af materialet.

Filmene er støttet af Undervisningsministeriets udlodningsmidler og Dreyers Fond.

Og filmene er produceret af den rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, der tæller mange af landets eksperter indenfor det strafferetlige felt, og af produktionsselskabet Alphafilm og Kommunikation.

2. Straffens formål

At straffe er bevidst at påføre lidelse og ubehag. Derfor er det afgørende, at vi hele tiden overvejer og diskuterer, hvorfor og hvordan vi skal straffe.

”Straffens formål” diskuterer, om og hvordan man kan retfærdiggøre straf som fænomen, og det er den anden film i serien ”Forbrydelse og straf”. Filmrækken sætter skarpt på vores straffesystem i dag, og diskuterer løbende straffens udvikling og udtryk i dag: Vi undersøger den historiske udvikling, straffeteoretiske og -etiske overvejelser, straffens nuværende udformning og nogle af de udfordringer, som vores straffesystem står i.

Filmene findes også på www.forbrydelseogstraf.dk, hvor de sammen med en række spændende opgaver fungerer som et spændende, relevant og aktuelt undervisningsprojekt om straf!

Materialet er oplagt som et forløb mellem historie og samfundsfag på gymnasialt niveau, men også andre faggrupper (fx filosofi) og klassetrin (fx efterskoler/udskoling) vil kunne bruge udvalgte dele af materialet.

Filmene er støttet af Undervisningsministeriets udlodningsmidler og Dreyers Fond.

Og filmene er produceret af den rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, der tæller mange af landets eksperter indenfor det strafferetlige felt, og af produktionsselskabet Alphafilm og Kommunikation.

3. Straf i dag

Ved du egentlig, hvordan man i dag kan blive straffet? Og hvorfor fængsler stadig er en uundgåelig del af den måde, vi har indrettet vores straffesystem på?

”Straf i dag” udlægger først og fremmest Kriminalforsorgens arbejde, og er den tredje film i serien ”Forbrydelse og straf”. Filmrækken sætter skarpt på vores straffesystem i dag, og diskuterer løbende straffens udvikling og udtryk i dag: Vi undersøger den historiske udvikling, straffeteoretiske og -etiske overvejelser, straffens nuværende udformning og nogle af de udfordringer, som vores straffesystem står i.

Filmene findes også på www.forbrydelseogstraf.dk, hvor de sammen med en række spændende opgaver fungerer som et spændende, relevant og aktuelt undervisningsprojekt om straf!

Materialet er oplagt som et forløb mellem historie og samfundsfag på gymnasialt niveau, men også andre faggrupper (fx filosofi) og klassetrin (fx efterskoler/udskoling) vil kunne bruge udvalgte dele af materialet.

Filmene er støttet af Undervisningsministeriets udlodningsmidler og Dreyers Fond.

Og filmene er produceret af den rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, der tæller mange af landets eksperter indenfor det strafferetlige felt, og af produktionsselskabet Alphafilm og Kommunikation.

4. STRAFFENS UDFORDRINGER OG ALTERNATIVER

Det er ikke uden konsekvenser for samfundet, at vi straffer på den måde, som vi gør. For hvordan sikrer vi bedst, at færrest mulige mennesker ender tilbage bag tremmer efter endt afsoning?

”Straffens udfordringer og alternativer” er den fjerde film i serien ”Forbrydelse og straf”. Filmrækken sætter skarpt på vores straffesystem i dag, og diskuterer løbende straffens udvikling og udtryk i dag: Vi undersøger den historiske udvikling, straffeteoretiske og -etiske overvejelser, straffens nuværende udformning og nogle af de udfordringer, som vores straffesystem står i.

Filmene findes også på www.forbrydelseogstraf.dk, hvor de sammen med en række spændende opgaver fungerer som et spændende, relevant og aktuelt undervisningsprojekt om straf!

Materialet er oplagt som et forløb mellem historie og samfundsfag på gymnasialt niveau, men også andre faggrupper (fx filosofi) og klassetrin (fx efterskoler/udskoling) vil kunne bruge udvalgte dele af materialet.

Filmene er støttet af Undervisningsministeriets udlodningsmidler og Dreyers Fond.

Og filmene er produceret af den rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, der tæller mange af landets eksperter indenfor det strafferetlige felt, og af produktionsselskabet Alphafilm og Kommunikation.